DELIMa 2.0, atau Digital Educational Learning Initiative Malaysia, adalah platform pendidikan dalam talian yang dibangunkan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM). Platform ini menyediakan pelbagai sumber pendidikan moden dan interaktif yang memanfaatkan teknologi untuk kemajuan pendidikan negara. Berikut adalah ringkasan mengenai fungsi utama, kelebihan, dan cara log masuk ke platform DELIMa 2.0.

Fungsi, Kelebihan

Fungsi Utama DELIMa 2.0

Buku Teks Digital

DELIMa 2.0 menyediakan buku teks digital yang boleh diakses dalam talian, membolehkan murid belajar dengan lebih fleksibel tanpa perlu membawa buku berat ke sekolah.

Sumber Pembelajaran Interaktif

Platform ini menawarkan bahan pengajaran interaktif seperti video, kuiz, dan aktiviti yang menjadikan proses pengajaran lebih menyeronokkan dan berkesan.

Pembelajaran Peribadi dan Analitik Data

Murid dapat belajar mengikut kadar mereka sendiri dengan sokongan teknologi analitik yang membolehkan guru memantau kemajuan murid secara lebih terperinci dan memberi sokongan yang lebih sesuai.

Akses kepada Sumber Pendidikan Global

Selain bahan tempatan, DELIMa 2.0 memberi akses kepada sumber pendidikan global yang berkualiti tinggi, membolehkan murid memperluaskan pengetahuan mereka.

Integrasi Aplikasi Pembelajaran

DELIMa 2.0 menyokong aplikasi seperti Microsoft Office 365, Canva, Padlet, dan banyak lagi untuk memudahkan kolaborasi dalam tugasan dan projek

Sokongan untuk Pembelajaran Hibrid

Platform ini menyokong pembelajaran hibrid, memberi fleksibiliti untuk murid mengakses bahan pembelajaran dalam talian, berguna dalam pembelajaran jarak jauh atau kelas gantian.

Pembangunan Profesional Guru

DELIMa 2.0 menyediakan kursus latihan dan sumber bagi guru untuk meningkatkan kemahiran mengajar mereka serta memanfaatkan teknologi dalam pengajaran.

ID DELIMa 2.0 – Fungsi, Kelebihan

Kelebihan DELIMa 2.0

Akses Fleksibel dan Mudah
Platform ini boleh diakses pada bila-bila masa dan di mana-mana sahaja menggunakan internet, memberi fleksibiliti kepada guru dan murid untuk belajar dan mengajar.

Pengalaman Pembelajaran yang Interaktif
Dengan bahan pengajaran yang menarik dan interaktif, DELIMa 2.0 menawarkan pengalaman pembelajaran yang lebih menyeronokkan dan berkesan berbanding cara pembelajaran tradisional.

Keamanan dan Privasi
DELIMa 2.0 memberi penekanan pada keselamatan data, memastikan maklumat peribadi murid dan guru dilindungi dengan sistem keselamatan yang canggih.

Cara Log Masuk ke DELIMa 2.0

Untuk menggunakan DELIMa 2.0, berikut adalah langkah-langkah untuk log masuk:

  • Langkah Pertama: Layari laman web DELIMa 2.0.
  • Langkah Kedua: Tandakan kotak “Accept Terms & Conditions”.
  • Langkah Ketiga: Klik butang “Click Here To Login”.
  • Langkah Keempat: Masukkan “Username” dan kata laluan yang diberikan oleh pihak sekolah.

Jika anda menghadapi masalah teknikal atau terlupa kata laluan, sila hubungi pihak sekolah atau sokongan teknikal untuk bantuan lanjut.

Sumber Pendidikan di DELIMa 2.0

DELIMa 2.0 menawarkan pelbagai sumber yang berguna untuk guru dan murid, termasuk:

1

Buku Teks Digital :
Akses kepada buku teks rasmi yang sesuai dengan sukatan pelajaran.

2

Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran :
Pelbagai bahan interaktif dan aktiviti yang menyokong pembelajaran secara aktif.

3

Peraduan dan Program Latihan :
Peluang untuk murid dan guru terlibat dalam aktiviti yang menggalakkan kerjasama dan pengembangan kemahiran.

4

Pembangunan Profesional Guru :
Kursus dan latihan untuk guru dalam meningkatkan penguasaan mereka terhadap teknologi dan metodologi pengajaran terkini.

ID DELIMa 2.0 – Fungsi, Kelebihan

Pengalaman Pengguna di DELIMa 2.0

DELIMa 2.0 menawarkan pengalaman pengguna yang intuitif dan mudah digunakan. Platform ini direka untuk memudahkan guru dan murid mengakses sumber pendidikan tanpa kesukaran. Beberapa ciri utama dalam pengalaman pengguna termasuk:

  • Navigasi yang Mesra Pengguna – Platform ini mempunyai reka bentuk yang kemas dan mudah dilayari dengan ciri carian dan pautan yang jelas.
  • Pilihan Bahasa – DELIMa 2.0 menyokong pelbagai bahasa untuk memudahkan pengguna dari pelbagai latar belakang.
  • Sentimen Diri dan Mod Gelap – Pilihan untuk pengguna menyesuaikan paparan mengikut keselesaan mereka.

Soalan Lazim

Anda perlu mendapatkan ID dan kata laluan daripada pihak sekolah dan kemudian log masuk melalui laman web DELIMa 2.0.

Tidak, DELIMa 2.0 boleh diakses melalui pelbagai peranti seperti komputer, tablet, dan telefon pintar.

Anda boleh menghubungi pihak sekolah atau meminta reset kata laluan.

Tidak, platform ini percuma untuk semua pengguna.

Sebahagian bahan boleh dimuat turun terlebih dahulu, tetapi kebanyakan bahan memerlukan sambungan internet

Sila hubungi sokongan teknikal atau guru kelas untuk bantuan lanjut

Setakat ini, DELIMa 2.0 hanya boleh diakses melalui pelayar web, tetapi platform ini boleh digunakan pada mana-mana peranti yang mempunyai akses internet.

DELIMa 2.0 memerlukan pengguna untuk log masuk menggunakan akaun Google yang disediakan oleh pihak sekolah.

Ya, DELIMa 2.0 menyediakan kursus latihan dan sumber untuk guru dalam meningkatkan kemahiran mengajar mereka dan memanfaatkan sepenuhnya platform ini dalam pengajaran.

DELIMa 2.0 menawarkan kemudahan akses kepada buku teks digital, bahan interaktif, dan analitik pembelajaran yang membantu guru memantau perkembangan murid dengan lebih baik. Ia juga mendukung pembelajaran hibrid dan memberikan akses kepada sumber global yang berkualiti tinggi.

Analisis Akhir


ital yang menawarkan pelbagai kemudahan dan kelebihan untuk meningkatkan pengalaman pembelajaran di Malaysia. Dengan ciri-ciri seperti buku teks digital, bahan interaktif, dan sokongan pembelajaran peribadi, platform ini menyediakan ruang untuk murid dan guru belajar dengan lebih efektif dan efisien. Selain itu, sokongan untuk pembelajaran hibrid dan integrasi aplikasi pembelajaran membolehkan pembelajaran berlaku tanpa batasan. Dengan cara log masuk yang mudah, DELIMa 2.0 memberikan akses yang fleksibel kepada pelajar dan guru.

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *